miercuri, 26 februarie 2014

   

                   

     Tehnologiile informaţionale – alternativa instruirii tradiţionale în învăţămîntul primar

“Orice metodă pedagogică rezultă din întîlnirea mai  multor factori şi, din acest punct de vedere, educaţia va ramîne mereu o arta: arta de a adopta la o situaţie precisă indicaţiile generale date de cărţile metodice.” 

                                .                                                                                    (Gaston   Mialaret)  
Intercalarea metodelor tradiţionale cu instruirea asistată de calculator

          Trăim într-un secol în care  progresul tehnologic a devenit esenţial pentru evoluţia omenirii. În situaţia în care comunicarea interumană este marcată, tot mai mult, de inovaţiile IT, este normal ca şi procesul instructiv-educativ să conţină elemente ale tehnologiilor informaţionale. Aşa se explică faptul că multe instituţii de învăţămînt, preiau practica occidentală, de a intercala metodele tradiţionale de transmitere a informaţiei cu cele ce ţin de “instruirea asistată de calculator” (IAC).
            În experienţa mea didactică am reuşit să aplic eficient programele computerizate la predarea mai multor discipline în ciclul primar. Printre acestea se numără educaţia plastică, educaţia muzicală şi limba română.

Progrmul Power Point - suport eficient în procesul de predare

            În contunuare, voi prezenta exemplul unei lecţii de educaţie muzicală, la clasa a IV -a,  în cadrul căreia procesul de predare şi transmitere a noilor informaţii a fost efectuat cu ajutorul programului computerizat Power Point.
            Subiectul lecţiei: “Melodii instrumentale de cîntece şi jocuri populare. Interpreţi instrumentişti recunoscuti de muzica populară.”
            Cu ajutorul prezentării  Power Point, proiectată pe ecranul mare, am explicat elevilor diferenţa dintre instrumente de suflat din lemn, instumente de suflat din alamă, instrumentele cu coarde şi arcuş,  insrumente de percuţie şi instrumente cu clape.
            Pentru ca elevii să înţeleagă mai bine specificul fiecărui instrument, fiecare imagine a fost însoţită şi de un efect sonor. Astfel, cu doar un simplu “clik” pe imaginea fiecărui instrument, elevii puteau asculta ce sunete emite vioara, pianul, fluierul, harpa si alte instrumente mai mult sau mai puţin cunoscute de copii. În cazul în care şcoala dispune de o sală dotată cu sufieciente calculatoare pentru toată clasa atunci elevii pot lucra individual cu prezentarea în programul Power Point. În acest caz informaţia este transmisă prin metoda descoperirii, iar probabilitatea de memorizarea este mai mare.

Sunet şi imagine – la un singur “clik”
            Această metodă este eficientă şi de mare ajutor, în special pentru învăţătorii din şcolile de la sate, întrucît elevii din localităţile rurale au puţine posibilităţi de a vedea instrumente precum sunt harpa, contrabasul, organul, etc.
            Astfel, percepţia instrumentelor muzicale devine mult mai clară, întrucît elevul are posibilitatea să vadă instrumentul şi să audă, concomitent, sunetele emise de către acesta. 
Ulterior, în urma evaluării, am constat că elevii puteau destinge mai bine instrumentele, doar după sunet, întrucît efectul sonor li se asocia cu imaginea instrumentului muzical prezentat.
Prin aceiaşi metodă am familiarizat elevii cu instrumentişti renumiţi de muzică populară, cum ar fi Oleg Antoci ,Corneliu Bodgros,Valeriu Caşcaval,  Vasile Iovu etc. Şi aici, portretele lor, au fost însoţite de fragmente din melodiile interpretate de fiecare artist.


Lectura, în imagini

            De asemenea, am reuşit să utilizez programul Power Point la lecţiile de limba română, în special, la orele dedicate lecturii. De exemplu, în timp ce  învăţătorul sau un elev prezintă textul poeziei “Ţara mea”, de Grigore Vieru, pe ecran apare cîte două versuri însoţite de imagini  sugestive. Astfel, versurile “Sunt multe ţări pe lume,// Ce-ncîntă şi te-atrag”, apar pe fonul hărţii lumii, în care fiecare ţară este marcată cu o culoare distinctă. Iar următoarele două versuri “Dar plaiul meu anume// Îmi este cel mai drag.” apar pe fundalul hărţii Republicii Moldova. Următoarele versuri sunt însoţite de imaginea unei pîini, învelite în prosop, ce este aşternut lîngă un izvor, etc.
Astfel, textul este, simultan, audiat, citit şi explicat în imagini, ceea ce dezvoltă atît memoria auditivă, memoria vizuală, dar şi imaginaţia elevilor.
De asemenea, programele IT pot fi folosite ca mijloc didactic la orice etapă a lecţiei, inclusiv şi la autoevaluare. De exemplu, cu ajutorul programului Power Point sunt prezentate răspunsurile la întrebările unui test şi baremul de apreciere. Astfel, elevii pot să-şi aprecieze rapid nivelul de însuşire a informaţiei şi să conştientize ce  mai au de învăţat.

“Instruire colorată

            Dezvoltarea intelectuală a elevilor presupune o instruire eficientă şi nu în ultimul rînd motivaţia discipolilor de a-şi menţine atenţia la subiectul prezentat. În acest caz, utilizarea programului Power Point, ca mijloc didactic, poate constitui “elementul surpriză” al demersului instructiv şi face lecţia să devină mai captivantă şi mai colorată, la propriu.
De notat, că instruirea asistată de calculator poate fi de mare ajutor, în special, atunci cînd este necesar de a fi transmis un volum mare de informaţii, care cu ajutorul programelor IT poate fi expusă şi sistematizată conform unor principii relevante.

Avantajele prevalează

            Aplicaţia Power Point, ca orice  mijloc didactic, are avantaje si dezavantaje. Acestea trebuie  cunoscute  de pedagog, pentru a putea valorifica sau evita anumite efecte.
Oricum, metoda “instruirii asistate de calculator” depinde de condiţia pedagogică asumată la nivelul programelor elaborate  pentru conştientizarea valorii interactive a informaţiei alese,             sistematizarea rapidă a unui volum mare de informaţii, precum şi difuzarea eficientă, de către învăţător, a unor informaţii esenţiale către  un număr cît mai mare de elevi.
            Studiile de specialitate au demonstrat că dezavantajele instruirii computerizate( anxietatea, reducerea comunicării interpersonale) sunt mult mai puţine decît avantajele pe care le-am expus mai mai sus. Anume aceste concluzii au determinat autorităţile din unele ţări, printre care şi Federaţia Rusă, implementeze şi în învăţămîntul preşcolar proiecte de instruire computerizată, cu ajutorul tabletelor electronice. Deşi în majoritatea şcolilor din ţara noastră posibilităţile tehnice sunt mai limitate, aplicarea softurilor educaţionale nu este imposibilă.

Olga Vişchiu
învăţătoare
grad didactic II
Liceul Teoretic Balatina, raionul Glodeni

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu