ESEU
,,Portretul profisional al Pedagogului”
Nu cred
că aşi greşi cînd aşi spune: “Pedagogul este ceea ce nu se uită, pentru că al său
chip este întipărit în alcătuirea fiinţei tale,pedagogul este bucuria pentru
vremea bună şi teama de vremea rea, este ceea ce te cheamă în clasă după
ceasurile petrecute acasă, este ceea ce te leagă mai departe de viaţă...”.
După DEX pedagogul este difinit ca,, Persoană cu pregătire specială, care se ocupă,
teoretic și practic, cu munca didactică și educativă; educator. Persoană cu o pregătire specială într-un anumit domeniu de activitate şi
care predă o materie de învăţământ; persoană care îndrumă, educă pe cineva.”[1]
În concepţia mea, pedagogul este responsabilul pentru
procesul educativ, acesta fiind extrem de complex, atât sub aspectul
organizării, dar mai ales sub acela al fundamentării ştiinţifice a raporturilor
instituite între principalii factori implicaţi în acest proces.
Pedagogul este responsabil de modelarea personalităţii
umane, de ceea ce filosoful Constantin Noica numea „devenirea întru fiinţă a
omului”.
De la pedagogii satelor pe seama cărora Spiru Haret
crea un sistem de învăţământ fără egal, la pedagogii neamului, până la marele
pedagog al omenirii, răstignit pe cruce în zilele lui Ponţiu Pilat, pedagogii
străbat istoria popoarelor civilizate ca un fluid cald de pace şi înţelepciune.
În învăţământ, nu oricine poate îndeplini cerinţele complexului act educativ. În persoana sa, pedagogul trebuie să însumeze calităţi subtile de psiholog, , didactician şi metodist.
În învăţământ, nu oricine poate îndeplini cerinţele complexului act educativ. În persoana sa, pedagogul trebuie să însumeze calităţi subtile de psiholog, , didactician şi metodist.
În opinia mea,
pedagogul ideal ar trebui să îndeplinească o serie de calităţi. . În primul
rând, pentru a putea merge în faţa unei clase de elevi, consider necesară o
pregătire de specialitate înalt calitativă.
A doua condiţie
necesară este înclinaţia spre această meserie, deoarece nici un lucru nu va fi
bine realizat dacă nu se face şi din plăcere.
Răbdarea este după părerea mea o condiţie esenţială a
unui pedagog, deoarece consider că nu toţi elevii sunt genii şi pricep din
prima.
Competenţa comunicativă ar fi o altă trăsătură importantă
a pedagogului ideal. Ce folos să aibă un solid bagaj de cunoştinţe, dacă nu
este capabil să se exprime clar sau să-şi expună opiniile şi gândurile.
Comunicarea didactică îl are fără îndoială ca protagonist principal, regizor,
strateg, pedagogul care, dincolo de o pregătire de specialitate înalt
calitativă trebuie să posede competenţă
de comunicare.
Profesorul trebuie să fie creativ, să nu fie obedient,
până la pierderea identităţii sale profesionale, faţă de modalităţile didactice
căzute în desuetudine, faţă de şabloane, chiar dacă, uneori acestea sunt
suprasolicitate oficial.
Trebuie să fie ingenios, pentru că în general vorbind,
profesorul este factorul determinant al succesului unei lecţii, şi nu structura
în sine a acesteia , fie ea tradiţională, fie modernă.
Profesorul trebuie să fie un ghid, care îndrumă
eforturile receptive ale elevilor, un ghid competent, inteligent, imaginativ,
sensibil, cu elevat gust estetic şi amabil, pentru ca prin întregul său
comportament, să introducă în lecţie dimensiunea estetică, să sensibilizeze
elevii şi astfel să creeze condiţiile necesare realizării comportamentelor unei
educaţii implicite, singura validă sub aspect psiho-pedagogic şi didactic.
Orizontul lui cultural-artistic trebuie să fie întins şi
să-i permită a stabili, spontan, referiri la artele conexe, ale căror limbaje
trebuie să-i fie accesibile. Nu îmi pot imagina un pedagog opac faţă de
universurile sensibile ale operelor, rece şi distant în relaţiile cu elevii
sau, mai rău, posomorât, refractar comunicării libere şi deschise cu discipolii
săi.
Pedagogii sunt
adevăraţii creatori de bogăţie, pentru că fundamentele culturale şi morale ale
omului activ şi util societăţii, ei sunt cei care le sădesc. Pedagogul nu se
deosebeşte prea mult de cei doi apostoli ai creştinătăţii, Petru şi Pavel, este
şi el un propovăduitor modest, cu inimă mare, cu răbdare desăvârşită,
bunăvoinţă şi înţelepciune să dea şi la alţii. Adeseori cu grijile casei în
spinare deschide poarta şcolii şi acolo le lasă, în clasă intră cu zâmbetul pe
buze şi căldură radiantă. Ochii vioi ai discipolilor îl urmăresc atent, îl
analizează, încuviinţează prin faptă ce li se cere şi nu ies din cuvântul său,
Esenţa
menirii pedagogului rămâne, întru adevăr, iubirea şi
înţelepciunea, ceea ce reiese şi din următoarele însemnări: “Munca
pedagogului e fără asemănare. Tehnica şi
arta educaţiei, pe care le stăpâneşte şi
trebuie să le aplice, sunt dintre cele mai nobile şi mai complexe, pentru că el
modelează personalitatea vie a oamenilor chemaţi să clădească, să construiască,
să sculpteze, să picteze, să cânte, într-un cuvânt: să făurească o lume dreaptă
şi mult mai frumoasă. El, pedagogul, are datoria de a selecţiona şi transmite
de la o generaţie la alta cărţile de mare valoare, care cuprind testamentul
gândirii, simţirii şi voinţei de bine a celor mai de seamă fii ai ţării şi ai
lumii. Tot el are datoria de a veghea la păstrarea nealterată a limbii literare
a neamului românesc...”. Aceste două virtuţi creştine sunt insuflate şi
întipărite pentru veşnicie în micile suflete de copii şi recunoştinţa pentru
cei care te formează şi te instruiesc în viaţă niciodată nu va fi
suficientă.
ÎN FINE PEDAGOGULE ,EŞTI REGE NEÎNCORONAT AL EDUCAŢIEI!!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu